Handledarutbildning i Sundsvall

Handledarutbildning (introduktionsutbildning)

För att kunna övningsköra hemma (privat övningskörning) behöver du och den som hjälper dig gå en så kallad handledarutbildning eller introduktionsutbildning.

Du som handledare är alltid välkommen att följa med i bilen. Ett närmare samarbete ser vi på Drakstadens trafikskola som en snabbare, säkrare och effektivare körkortsutbildning.

Boka tid

Kommande introduktionsutbildningar:

1.  Torsdag den 12 september kl. 16:30
  2. Onsdag den 25 september kl. 16:30
  3. Fredag den 04 oktober kl. 16:30

Ring oss på: 0760-22 49 98 eller mejla på info@drakstadenstrafikskola.com för att lämna ditt intresse!

Handledarutbildning Sundsvall

Handledarutbildning – detta gäller

2006 infördes en lag om att både eleven och handledaren måste ha gått en handledarutbildning (även kallat introduktionsutbildning) innan övningskörningen tillsammans får starta.

För att få tillstånd att bli handledare måste du vara minst 24 år gammal och ha haft körkort i minst fem år, utöver måste du även ha vana att ha kört med bilen du ska hjälpa eleven med. Ditt giltiga körkort måste även vara från Sverige eller ett EES-land.

Utbildningen är giltig i 5 år efter godkänt handledarbevis från Transportstyrelsen. Men om du vill ha fler elever måste du ansöka om handledarintyg för varje elev. Om ni redan vet att du ska vara handledare åt flera kan ni alla gå kursen samtidigt.

Introduktionsutbildning för den som vill ta körkort

Introduktionsutbildning är ett annat namn för den handledarutbildning som din handledare går.

Ni kan genomföra kursen samtidigt eller vid olika tillfällen, men båda måste ha gått den för att få tillstånd att börja övningsköra. För att få tillstånd behöver handledaren ansöka om att få övningsköra med dig, och du som elev måste vara minst 15 år och 9 månader samt ha ett körkortstillstånd.

Vi rekommenderar att du som elev tar några lektioner hos oss i början av din övningskörning. Din handledare får gärna sitta med i bilen under dessa lektioner, så att ni båda får en bättre förståelse för vad ni ska fokusera på under övningskörningen.

Vi lär er vad som krävs för att ta körkort

Under utbildningen kommer ni att få en utförlig genomgång om vad som förväntas under körkortsutbildningen. Vi tar upp allt ifrån miljötänk och fordonets påverkan på klimatet till farorna med att köra i onyktert tillstånd eller med sömnbrist.

Ni kommer även få kunskap om fordonets säkerhet, och därav är en av anledningarna till att handledaren måste ha kört fordonet (automat eller manuell växellåda) i minst fem år för att kunna ge en korrekt och omfattande kunskapsöverföring till eleven. Vi går även igenom körning i olika miljöer och vägar hur det kan påverka hur ni kör.

Hur går en handledarutbildning till?

Under kursen får ni vägledning om hur ni bäst lyckas med lektionerna för att eleven ska kunna ta körkort. Ni får även en tydlig genomgång av hur förarprovet kommer att se ut. Vi går igenom trafikreglerna noggrant för att undvika att bryta mot några lagar och förordningar. Ni får ta del av viktig information om det juridiska ansvaret som kommer med att övningsköra och ha körkort.

Dessutom ger vi tips och råd om hur ni ska fokusera på rätt saker när ni kör och hur ni ska tänka inför övningskörningen.

Vi erbjuder handledarutbildning på svenska och persiska.

Ansökan om handledarskap eller introduktionsutbildning

Utbildningen är lite mer än tre timmar och när utbildningen är klar söker du intyg för godkänt handledarskap via Transportstyrelsen som är giltigt i fem år.

Samma sak för dig som vill börja övningsköra, vi registrerar din introduktionsutbildning hos Transportstyrelsen och det intyget är giltigt i fem år från samma dag som du gått kursen.

Om du är godkänd som handledare måste du även ansöka för eleven du ska övningsköra med, och om det är flera elever måste du söka för varje och se till att eleven har gått introduktionsutbildningen.

Eleven som har redan gått handledareutbildning en gång under senaste 5 åren behöver inte genomgå den igen vid byte av handledare.